søndag 21. november 2010

Læring og Mestring

16. november var jeg på Lærings-og mestringssenteret på sykehuset og fortalte min sykdomshistorie til andre med chrons sykdom. Det var nok hovedsaklig folk som var nydiagnostiserte, men en person der har hatt diagnosen lenger enn meg.

For bare to år siden ville jeg aldri turt å gjøre noe som dette, men jeg har bestemt meg for at fortiden skal være fortid og at det aldri er for sent å se fremover. Selv om man har dårlige erfaringer fra barndommen og har vært kronisk syk i mange år behøver det ikke å bety at man må holde seg inne og ikke gjøre noe som helst.

Det som kanskje startet det hele var at jeg for ca 4 år siden fikk vite at jeg ikke er slik som selvbildet mitt tilsa. Etter skryt og oppbacking fra vennene mine om at jeg er like bra som andre hoppet jeg i det og ble med på England Brooks-Ellingsens Girls Night Out. Der sto jeg foran alle menneskene og leste opp et stykke jeg har hentet fra internett om hvordan kroppen forandrer seg ettersom årene går, og hva som endres ellers i livet. Humoristisk sett. Hadde kledt meg ut som bestemor fordi jeg tenkte at jeg egentlig var altfor ung til å fortelle om disse tingene...

Etter det har jeg vært kursleder en hel helg (og svettet ut tre t-skjorter første kvelden) og synger nå i kor (igjen) og håper jeg kan bli så tøff at jeg synger slik at de som står på siden av meg også hører meg...

Er blitt spurt om å ta dette bestemor-innlegget på nytt igjen, men vet ikke helt. Må isåfall omarbeide det litt, gjøre det litt mer "mitt"... Har litt lyst...

3 kommentarer:

Mamta sa...

Så herlig at noen tør å hoppe uti det! Har du lyst, er det vel ikke så mye å lure på...? Si fra når det skjer, jeg vil gjerne få det med meg. :-)

Lille`s hule sa...

oooaaaaooo så bra Jorunn:))))
Syns du e knall tøff som tørr :)
Sku gjærna ha hørt dæ æ å :)
Stå på :)

Unknown sa...

Tusen takk for oppmuntringene! Det er nok for de som er medlem av Landsforeningen mot fordøyelsessykdommer, så det spørs om det er verd å melde seg inn for dette :)

Jaja, neste gang :)