torsdag 31. januar 2013

Firkløverpose må vel bety lykke?

Crons og stomi
Her har jeg lagt fire poser sammen for å vise at det kan være helt greit med pose. Ble jo litt fint? 


Litt bakgrunn for bildet: 
I 1994 fikk jeg diagnosen Crons sykdom og i 2009 var jeg så dårlig at jeg måtte få pose på magen. 
Alternativet til pose var ikke noe særlig iallefall - opptil 20 ganger på lillehuset i døgnet ble jo litt slitsomt i lengden. Piller og sprøyter som ikke hjalp. Alt ble prøvd - ingenting fungerte. 
Amming på lillehuset var faktisk tungvint og lite tilrettelagt. Iallefall hos oss! Pussig.

Å planlegge hvert minste steg ut av døra for å ha et toalett i nærheten, for å vente på tur - det var ikke et alternativ. Løping gikk heller ikke. Listing og luring og håpe på det beste. Gikk jo som regel bare bra :D

Men på slutten var jeg veldig sliten og ba selv om å få pose, og etter noen runder med fastlege og opptropping på sykehus samt venting i gangene, fikk jeg komme til en lege som skjønte at jeg hadde tenkt gjennom dette og mente hva jeg sa. 
Han mente det kunne være lurt å prøve i min situasjon - så vi prøvde. 
Midlertidig utlegging funket dårlig, så det ble ny operasjon etter fire måneder. Permanent utlegging. Slapp unna julestresset det året. Ikke så galt, det!

Nå fungerer det meste bra, jeg kan spise mat jeg ikke har spist før og gå tur og slipper så mye planlegging :) For meg og planlegging er visst ikke så bra kombinasjon.

Mine utfordringer med pusten er jeg ikke like klar for å utlevere - så det blir en annen gang. 

Nok syting for en kveld :D


Ha en fin kveld!

Ingen kommentarer: